مقدمه
قبل از توضیح یک نکته مهم وجود دارد که باید بدانید. دنیای محتوا آنقدر گسترده است، که اگر از هرکسی بپرسید تولید محتوا چیست، تعریف خودش را میگوید. بعضی وقتها این تعاریف به اندازهای مبهم هستند که آدم گیج میشود.
آوینا کائوشیک، در پاسخ سؤال محتوا چیست بیان میکند: «محتوا هر چیزی است که به زندگی خواننده، ارزش میافزاید. این ارزشها با کمک کردن به مخاطب در انجام بهتر شغل خود، دقیقتر شدن آنها، خندان، سرگرم کردن آنها و آموزش فراهم میشود.»
همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، تولید محتوا میتواند محدودهی گستردهای از فعالیتها را در بر بگیرد: از کسی که چند قرن پیش مشغول نوشتن یک کتاب خطی بوده تا کسی که امروز با انتشار پست و لایو و استوری به تولید محتوا در اینستاگرام مشغول است یا با انتشار ویدیو های خود، به تولید محتوا در یوتیوب مشغولند، همگی به تولید محتوا مشغول هستند.
اما جدای از این معنای گسترده و عام، کار تولید محتوا امروز یک معنای خاص هم پیدا کرده و آن، تولید محتوای الکترونیکی است.
تاریخچه تولید محتوا
تاریخچه تولید محتوا با بازاریابی مبتنی بر محتوا گره خورده است. میتوانیم سرودهای فیالبداهه سرخپوستی موقع کباب کردن شکار در جمع قبیله را هم تولید محتوا حساب کنیم. اما این چیزها هیچ ربطی به بازاریابی مبتنی بر محتوا ندارد.
مبداء تاریخی تولید محتوا از نظر ما، زمانی است که از آن برای کسب درآمد و بازاریابی استفاده شد. یعنی زمانی است که کسبوکارها متوجه شدند تبلیغ خشک و خالی فایدهای ندارد و باید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. آن هم ارتباطی دو طرفه و بلند مدت.
کلید این ارتباط، تولید محتوا بود. کسبوکارها شروع به تولید و توزیع محتوایی کردند که مخاطب به آن نیاز یا علاقه داشت.
دقیقاً معلوم نیست اولین بار چه فردی یا کدام کسبوکار این ایده را اجرا کرد. اگر بود حتماً به او لقب پدر تولید محتوا میدادیم.
با این حال گفته میشود همه چیز از شرکت John Deere در سال ۱۸۹۵ شروع شد.
چرا باید تولید محتوا را جدی بگیریم ؟
محتوا بخش بزرگی از زندگی روزمره شما است. اجتناب از آن دشوار بوده و خواهد بود. اما چرا به دنبال آن هستید؟
محتوا ما را آگاه میکند، به سؤالاتمان پاسخ میدهد، سرگرممان میکند، باعث میشود لبخند بزنیم. در تصمیم گیری راهنماییمان میکند و… .
محتوا به شما کمک میکند، مشتریها را به سمت خود جذب کنید تا مخاطبان درگیرتان شوند و لذت ببرند.
همچنین میتوانید بازدید کنندگان جدیدی به سایت خود بیاورید. درنهایت، درآمدی برای شرکتتان یا فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید.
بهتر است بگویم اگر شما محتوایی تولید نکنید، از قافله عقب خواهید ماند.
اگر میخواهید تولید محتوا انجام دهید، پس دیگر حرفی نمیماند، دست به کار شوید و خود را برای تولید محتوای باکیفیت قوی کنید.
نمیدانم یا شاید هم خیلی مهم نباشد که بدانم هدف شما از جذب مخاطب چیست، این که میخواهید خدمات و کالای خود را تبلیغ کنید یا اندیشه خود را نشر دهید، فرقی ندارد. در هر صورت شما باید مخاطب را به سایت خود کشانده و کاری کنید تا با اکراه آن را ترک کند، آن وقت است که هدف شما محقق خواهد شد.
تولید محتوای فارسی
تولید محتوای فارسی 1.8 درصد از کل محتوای اینترنت را تشکیل میدهد. به خوبی میدانیم که امروزه سئو بیشتر بر پایه محتوا بنا شدهاست. به همین دلیل هر سایتی برای بهبود عملکرد و افزایش رتبهاش در موتورهای جستوجو به تولید محتوا، به خصوص تولید محتوای فارسی نیاز دارد.
به همین دلیل محتوا نویسان و بلاگ نویسان باتجربه براساس اصول و استانداردهای سئو تکنیکهایی را با توجه به کلمات کلیدی فارسی موجود در موتور های جستوجو، و همچنین مورد نیاز دنیای وب فارسی پیاده میکنند تا سایتها به ده رتبه برتر گوگل (همان صفحه اول گوگل) در هر کلمه کلیدی مد نظر خود برسند.
تولید محتوای اصولی فارسی همان چیزی است که بیشتر از هر چیزی شما در سایت خود با آن روبرو هستید. و اگر طبق برنامه و تقویم محتوای فارسی خود پیش بروید به طور قطع یکی از اصلیترین قطبهای کسب و کار خود تبدیل میشود. به مرور و رفته رفته سایت شما هم در راسته پیشرفتهترین سایتهای حوزه کاری خود قرار گرفته و گوگل راه را برای سایت شما باز خواهد کرد.